5. lokakuuta 2023 julkaistava Assassin’s Creed Mirage on Assassin’s Creed -sarjan uusin peli, joka sijoittuu 800-luvun Bagdadiin. Se vie pelaajat suosikkipelisarjan päähenkilön Basimin juurille, aikaan ennen Assassin’s Creedin Valhalla -peliä. Mirage on yksi sarjan odotetuimmista peleistä pienemmän rakenteensa ja Altaïrin ja Ezion seikkailuja muistuttavan pelikokemuksensa vuoksi. Peli keskittyy hiiviskelyn, parkourin ja salamurhien ympärille eli juuri niihin asioihin, joista Assassin’s Creed -pelisarja parhaiten tunnetaan.
Matkusta Bagdadin kulta-aikaan
Assassin’s Creed Mirage sijoittuu Bagdadin kulta-aikaan vuoteen 861, eli peli tapahtuu noin 20 vuotta ennen Valhallan tapahtumia. Pelin taiteellinen ohjaaja Jean-Luc Sala kertoo, että noihin aikoihin Baghdad oli maailman ”tiedon, taiteen, innovaation, tieteen, kaupan ja vallan keskus”.
Koska Baghdad tuhottiin viisi vuosisataa myöhemmin, Ubisoft käytti lähteenään historiankirjoja ja muita sen ajan kaupunkeja (kuten Samarrahia) herättääkseen historiallisen Bagdadin eloon mahdollisimman todenmukaisesti.
Pienempi pelimaailma
Ubisoft on vastannut pelaajayhteisön toiveisiin pienemmän rakenteen pelistä, joka muistuttaisi enemmän alkuperäistä Assassin’s Creed -peliä. Miragen pelimaailma onkin huomattavasti pienempi kuin edeltäjissään Valhallassa, Odysseyssa ja Originsissa. Bagdadin kaupunki on jaettu neljään kaupunginosaan, joihin kuuluu muun muassa Karhkin teollisuusalue ja Round Cityn rehevät puutarhat.
Itse Baghdad tulee olemaan vilkas ja tiheään asutettu kaupunki, jonka asukkaat ”reagoivat Asimin jokaiseen liikkeeseen”. Miragessa päästään käymään myös Bagdadin ulkopuolella Alamut-linnoituksessa, joka on ollut pelisarjan aiemmissa osissa vain tarinallisessa roolissa.
Jotain uutta ja jotain vanhaa
Ubisoftin mukaan Mirage-pelissä on jotain tuttua kaikista pelisarjan aiemmista osista. Ubisoftin edustajan sanoin ”pelaajat pääsevät sarjan alkulähteille, nauttien kuitenkin modernista pelikokemuksesta ja varhaisten pelien ikonisista ominaisuuksista”. Trailerien perusteella Mirage tosiaan muistuttaa pelaamistyyliltään eniten Assassin’s Creed II:ta.
Pelisarjan myöhempiä osia on arvosteltu tarinallisesta monimutkaisuudesta, toiminnantäyteisistä ja sekavista kartoista, massiivisuudesta sekä uusista pitkästyttävistä lisätehtävistä, kuten Assassin’s Creed Revelations -pelin ”Tower Defense”.
Assassin’s Creed Mirage vastaakin täydellisesti tällaiseen kritiikkiin pienemmällä ja intiimimmällä pelimaailmallaan sekä lyhyemmällä peliajallaan, sillä Mirage on mahdollista pelata läpi vain 20 tunnissa.
Fokus piiloutumisessa ja hiiviskelyssä
Pelisarjan viimeksi julkaistuihin osiin verrattuna Miragessa suurin fokus on hiiviskelyssä ja piiloutumisessa. Pelaamisessa olennaisinta on kohteen tunnistaminen, hyökkääminen ja eliminointi, sekä uudelleen piiloutuminen.
Ubisoft on keskittynyt parantamaan pelin havaintojärjestelmiä paremman granularisuuden ja palautteen saavuttamiseksi. Kaupungin ja kattojen suunnittelussa on keskitytty parantamaan piiloutumismahdollisuuksia.
Tuttujen aseiden kuten savupommien ja heitettävien veisten lisäksi mukana on uusia välineitä, joita voi käyttää taisteluun ja pakenemiseen – näitä ovat esimerkiksi varoitusmiinat, jotka lähettävät savua, sekä puhallusputki.
Parkour-tekniikat käytössä
Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että peliin on haluttu tuoda ominaisuuksia Assassin’s Creed Unity -pelistä, vaikka kyseessä oli pelisarjan huonoimmat arviot saanut peli. Kehnoihin arvioihin vaikuttivat erityisesti bugien valtava määrä, vähäiset uudistukset sekä tehtävien huono suunnittelu.
Ehkä jotkut pelaajat muistavat kuitenkin Unityn loistavat parkour-mekaniikat, joita hyödynnetään nyt myös Miragessa. Taiteellinen ohjaaja Jean-Luc Sala kertoo kehittäneensä Miragessa parkourin nopeutta ja ketteryyttä, sillä joissakin aiemmista peleistä paikasta toiseen siirtyminen on vienyt turhan paljon aikaa.
Lisäksi peliin on tuotu Unitysta tuttuja “rakastettuja animaatioita ja ikonisia liikkeitä”, kuten nurkan taakse heittäytyminen, sekä uusia parkour-liikkeitä, kuten tankohyppely. Tämäkään ei silti riitä siihen, että tuote pääsisi parhaat pelit listallemme juuri nyt.
Kohteiden salamurhaaminen
Miragessa keskitytään pitkälti kohteiden salamurhaamiseen. Ubisoft kutsuu näitä ”Black Box”-tehtäviksi. Pelaajalla on vapaus valita reitti kohteen luokse – esimerkiksi soluttautumalla väkijoukkoon ja seuraamalla kohdetta tai hankkimalla pääsy kohteen luokse seuraamalla tämän liikkeitä kattojen yltä.
Salamurhauksen työkalupakkia on päivitetty, ja lisäksi ympäristöön on mahdollista asettaa ansoja. Lisäksi tulossa on uusi ominaisuus, jonka avulla Basim voi suorittaa useita salamurhia kerralla.
Mitä tiedossa
Pelin tarinaohjaaja Sarah Beaulieu kertoo, että Miragen tarina tulee olemaan lineaarisempi kuin pelisarjan aikaisemmissa peleissä. Tarina tulee olemaan ”intensiivinen ja tiivis, ja siinä on selkeä alku ja loppu”. Myös hahmon kehittyminen on sidottu tiukemmin narratiiviin kuin pelisarjan aiemmissa osissa.
Assassin’s Creed Miragen konsolit ovat toistaiseksi PS5, PS4, Xbox Series X ja Xbox One. Lisäksi pelin PC-versio tulee saataville Ubisoft ja Epic Games -kauppoihin. Pelejä tulee olemaan kolmea versiota: Standard Edition maksaa 50 €. Sen lisäksi julkaistaan Deluxe Edition, joka sisältää Prince of Persia -teemaista ladattavaa sisältöä ja maksaa 60 €; lisäksi tosifaneja saattaa kiinnostaa rajoitettu erä Collector’s Case -versiota, joka sisältää 32 cm korkean Basim-figuurin, Bagdadin kartan, steelbookin ja paljon muuta. Collector’s Case -version hinta on 150 €.
Lue myös:
Kommentoi