Post thumbnail

Tekken on yksi videopelihistorian pitkäaikaisimmista ja menestyksekkäimmistä taistelupelisarjoista. Nimi ”Tekken” on japania ja tarkoittaa ”punos” tai ”nyrkkeily”, mikä kuvastaa hyvin pelin keskeistä teemaa – tiukkoja kamppailuja ja erilaisten taistelijoiden monipuolista kohtaamista. Tämä Bandai Namcon kehittämä ja julkaisema sarja on voittanut pelaajien sydämet ympäri maailmaa.

Taistelijat ja tarina

Tekken-sarjan juoni keskittyy Mishima-perheen monimutkaisiin suhteisiin, kilpailuihin valtakunnan hallinnasta ja perheenjäsenten välisten yhteenottojen kautta. Yksi keskeisistä hahmoista on Kazuya Mishima, joka kilpailee isäänsä Heihachi Mishimaa ja poikaansa Jin Kazamaa vastaan.

Tarina on täynnä juonittelua, petosta ja yllätyksiä, ja se on kehittynyt vuosien varrella monissa peleissä.

Tekken-sarjan tarina on monimutkainen ja täynnä perhesotia, valtataisteluja ja salaisuuksia. Se pyörii pääasiassa Mishima-perheen ympärillä, ja käsittää useita sukupolvia. Tässä on yhteenveto keskeisistä tapahtumista Tekkenin tarinassa:

Alkuperäiset Tekken-pelit (Tekken 1-3, 1994-1997):

– Tekken 1: Ensimmäisessä pelissä näemme Mishima-perheen päät, Heihachi Mishiman ja Kazuya Mishiman, kilpailemassa Tekken Iron Fist -turnauksesta. Heihachi voittaa turnauksen heittämällä Kazuyan rotkon pohjalle.

– Tekken 2: Kazuya selviää ja nousee takaisin voimakkaampana, voittaen isänsä ja ottamalla kontrollin Mishima Zaibatsusta. Hän järjestää toisen Tekken-turnauksen, jossa hänet voittaa Jun Kazama, Jin Kazaman äiti. Tässä vaiheessa Jin syntyy.

– Tekken 3: Kazuya kuolee, mutta Heihachi ja Mishima-perheen kirous jatkuu. Heihachi onnistuu nousemaan taas voimakkaampana, ja hän ottaa jälleen hallinnan Mishima Zaibatsusta. Jinin äiti, Jun, katoaa, ja Jin joutuu isoisänsä Heihachin kasvatukseen.

Tekken 4 (2001):

Turnauksen jälkeen Heihachi joutuu vankilaan, ja Mishima Zaibatsuun nousee uusi paha voima, Kazuya eli ”Devil Kazuya.” Jin Kazama osallistuu Tekken 4 -turnaukseen kostamaan isänsä Heihachin ja sedän Kazuyan pahuudet. Jin voittaa turnauksen, mutta jatkaa matkaansa vastustamaan perheensä kirousta.

Tekken 5 (2005):

Tekken 5:ssa tarina laajenee edelleen. Jin paljastuu pahuuden voimien (Devil Gene) kantajaksi, ja hän julistaa sodan Mishima Zaibatsua vastaan. Turnauksen voittaa hänen isänsä Kazuya, ja tässä vaiheessa paljastuu, että Jinin esi-isä on pahamaineinen Devil Jinpachi Mishima. Kazuya joutuu vastakkain Jinin kanssa, mutta molemmat voimat – Devil Gene ja Devil Jin – näyttelevät tärkeää roolia.

Tekken 6 (2009):

Mishima-perheen valtataistelu jatkuu. Kazuya onnistuu voittamaan isoisänsä Jinpachin ja ottaa Mishima Zaibatsun johdon. Hän aloittaa globaalin sodan ja aiheuttaa massiivista tuhoa. Jin, yrittäen pysäyttää isänsä ja estää pahuuden leviämisen, käynnistää oman sotansa. Tarinaan liittyy myös uusia hahmoja, kuten Azazel, antiikin paha voima, joka liittyy Mishima-perheen kohtaloon.

Tekken 7 (2015):

Viimeisin peli syventää tarinaa entisestään. Jin ja Kazuya jatkavat taisteluaan, ja Heihachi paljastaa salaisuutensa. Uudet hahmot, kuten Kazumia ja Claudioa, tuovat mukanaan omat salaisuutensa. Tarinaa kertovat välivideot ja eri hahmojen näkökulmat yhdistyvät lopulta laajaksi juonikaavaksi.

Tekkenin tarina on jatkuvassa kehityksessä, ja jokainen uusi osa syventää ja laajentaa sen monimutkaisia juonikuvioita. Päähenkilöinä toimivat Mishima-perheen jäsenet, ja heidän väliset konfliktinsa ovat pitäneet pelaajia koukussa vuosikymmenien ajan.

Peleillä on historiaa

Tekkenin ensimmäinen osa julkaistiin vuonna 1994, ja se oli yksi ensimmäisistä taistelupelisarjoista, joka toi kolmiulotteisen taistelualustan. Tekkenin pelimekaniikka ja sujuvat taisteluliikkeet tekivät siitä välittömän suosikin arkadipelaajien keskuudessa.

Sarja on jatkunut vahvana, ja jokainen uusi julkaisu on tuonut mukanaan uusia hahmoja, liikkeitä ja parannuksia.

Hahmogalleria

Yksi Tekken-sarjan vetonauloista on laaja hahmovalikoima, johon kuuluu monipuolisia taistelijoita eri puolilta maailmaa. Jokaisella hahmolla on oma ainutlaatuinen taistelutyylinsä ja tarinansa, joka tarjoaa pelaajille mahdollisuuden löytää suosikkinsa. Alun perin mukana olleet klassiset hahmot, kuten Jin Kazama, Kazuya Mishima, ja Nina Williams, ovat saaneet seuraa uusista tulokkaista joka pelissä.

Tekniikka ja grafiikka

Tekken on ollut edelläkävijä taistelupelien teknisessä kehityksessä. Pelisarja on aina panostanut sulavaan liikkuvuuteen, realistiseen grafiikkaan ja monimutkaisiin taisteluliikkeisiin.

Jokainen uusi osa on pyrkinyt nostamaan rimaa entisestään sekä visuaalisesti että pelinmekaanisesti.

Turnaukset ja kilpailullisuus

Tekken on tunnettu myös kilpailullisesta pelaamisesta. Lukuisia Tekken-turnauksia järjestetään ympäri maailmaa, ja pelaajat kilpailevat suurista palkintorahoista ja maineesta.

Sarja on löytänyt paikkansa e-urheilun maailmassa, ja se houkuttelee lahjakkaita pelaajia ympäri maailmaa.

Millä konsoleilla Tekkeniä voi pelata?

Tekken-pelejä on julkaistu useille eri pelikonsoleille vuosien varrella. Tässä on luettelo joistakin konsoleista, joilla Tekken-pelejä voi pelata:

  1. PlayStation-sarja:
    • Lähes kaikki Tekken-pelit ovat saatavilla PlayStation-konsoleille. PlayStation 1:lle, PlayStation 2:lle, PlayStation 3:lle, PlayStation 4:lle ja myös uudemmille konsoleille, kuten PlayStation 5:lle.
  2. Xbox-sarja:
    • Useimmat Tekken-pelit ovat saatavilla Xbox-konsoleille, erityisesti Xbox 360:lle ja Xbox One:lle.
  3. Nintendo-konsolit:
    • Muutamia Tekken-pelejä on julkaistu Nintendo-konsoleille. Esimerkiksi ”Tekken Advance” (2001) julkaistiin Game Boy Advancelle. Lisäksi ”Tekken Tag Tournament 2” (2012) on saatavilla Wii U:lle.
  4. PC:
    • Useat Tekken-pelit ovat saatavilla PC:lle. Voit ostaa ja pelata niitä digitaalisesti eri pelialustoilla, kuten Steamissä.
  5. Arcade:
    • Tekken-sarja sai alkunsa arkadipelinä, ja monet Tekken-pelit julkaistaan ensin arkadeina ennen kotikonsoliversioita.

Tämä luettelo ei ole tyhjentävä, ja Tekken-pelejä on saatavilla myös muilla alustoilla, kuten esimerkiksi PlayStation Portablelle (PSP), PlayStation Vita -käsikonsolille ja mobiililaitteille.

On myös tärkeää huomata, että uudet Tekken-pelit voivat olla saatavilla eri alustoille, ja julkaisut voivat vaihdella ajan myötä. Pelaajat voivat tarkistaa pelin viralliset julkaisutiedotteet ja alustavaatimukset varmistaakseen, että heidän käyttämänsä konsoli tai laite tukee haluttua Tekken-peliä.

Tekken pelit

Tekken populaarikulttuurissa

Tekken on ollut merkittävä osa populaarikulttuuria vuosien varrella. Peli on saavuttanut suuren fanikunnan ympäri maailmaa, ja sen vaikutus on ulottunut paitsi pelimaailmaan myös musiikkiin, elokuviin, ja jopa kilpapelaamiseen. Tässä muutamia tapoja, joilla Tekken on tullut osaksi populaarikulttuuria:

1. Musiikki

Tekkenin pelimusiikki on ollut merkittävä osa sen tunnettuutta. Pelien ääniraidat ovat usein dynaamisia ja tunnistettavia. Jotkut kappaleet, kuten ”Jin Kazama’s Theme” ja ”King’s Theme,” ovat tulleet tunnetuiksi fanien keskuudessa. Tekkenin musiikkia käytetään myös monissa pelaamista koskevissa yhteyksissä ja remixeissä.

2. Elokuvat ja animaatio

Tekken on saanut useita elokuvaversioita ja animaatioita. ”Tekken: The Motion Picture” (1998) oli yksi ensimmäisistä yrityksistä tuoda Tekken maailmaan elokuvana. Lisäksi on olemassa Tekken-animaatiosarjoja, kuten ”Tekken: The Animation” (1998) ja ”Tekken: Blood Vengeance” (2011).

3. Kilpapelaaminen

Tekken on ollut keskeisessä roolissa kilpapelaamisen maailmassa. Tekken-pelit ovat olleet suosittuja kilpapeliturnauksissa, kuten Evo Championship Series, jossa ammattipelaajat kilpailevat suuresta rahapalkinnosta. Tekkenin monipuoliset hahmot ja syvä pelimekaniikka ovat tehneet siitä houkuttelevan kilpapelin.

4. Pop-kulttuuriviittaukset

Tekken on esiintynyt pop-kulttuuriviittauksissa useissa elokuvissa, televisiossa ja sarjakuvissa. Esimerkiksi Tekken-hahmot ovat saattaneet näkyä animaatioissa, kuten ”The Simpsons,” ja niitä on mainittu monissa populaarikulttuurin viitekehyksissä.

5. Hahmojen suosio

Tekkenin hahmot, kuten Jin Kazama, Paul Phoenix, ja Yoshimitsu, ovat tulleet ikonisiksi pelimaailmassa. Hahmojen suosio on ulottunut pelien ulkopuolelle, ja niitä on käytetty mainoksissa, fanitaideteoksissa ja erilaisissa markkinointikampanjoissa.

6. Pelilegenda

Tekken on muodostunut pelilegendaksi, joka on kestänyt aikaa. Peli on ollut monien pelaajien ensimmäinen kosketus taistelupeligenreen, ja sen vaikutus näkyy myös uudemmissa taistelupelisarjoissa.

Tekkenin populaarikulttuurinen vaikutus on monipuolinen, ja sen jatkuvat julkaisut ja kehitys ovat pitäneet sen relevanttina vuosien varrella. Peli on jättänyt lähtemättömän jäljen monissa eri kulttuurin osa-alueilla, ja se jatkaa olemista tärkeänä osana pelaamisen ja viihteen maailmaa.

Tulevaisuus

Tekken-sarja ei näytä hidastavan tahtiaan, ja tulevaisuudessa odotamme uusia julkaisuja, jotka tuovat mukanaan lisää jännitystä, taistelijoita ja tarinoita.

Tekkenin vaikutus pelimaailmaan ja taistelupeligenreen on kiistaton, ja se jatkaa taivaltaan taistelupelien kuninkaana.

Tsekkaa myös muita pelisarjoja:

Kommentoi