Post thumbnail

Viime aikoina peleissä on nähty paljon nostalgiaa ja vanhojen paikkojen sekä tapahtumien henkiin herättelyä. Esimerkiksi uudemmissa peleissä saatetaan herättää henkiin hahmo, jota vanhemmat fanit voivat arvostaa, tai tuoda takaisin yksittäinen esine mukaan viimeistä kertaa. Fire Emblem Engage vie tämän kaiken uudelle tasolle. Nintendon strategiasarjan uusinta peliä mainostetaan kauan sitten kadonneiden hahmojen ja elementtien suurena elvytyksenä ja sitä se todella on. Engagen mielenkiintoisimpana pointtina on se, että voit kirjaimellisesti kutsua sankareita aiemmista osista avuksesi vuoropohjaisissa taisteluissa. Mahtavaa!

Julkaisupäivä: 20.1.2023
Alustat: Nintendo Switch
Kehittäjä: Systems
Julkaisija: The Arcade Crew

Tarina

Fire Emblem Engage alkaa, kun Alear aloittaa ilmeisesti viimeisen taistelun, jossa rinnalla on aavemainen Marth – ensimmäisen Fire Emblem -pelin sankari. Tuhat vuotta myöhemmin Alear herää maagisesta horroksesta, ja häntä tervehtivät hänen äitinsä ja heidän holhoojansa, jotka ovat pitäneet vahtia kaikki nämä pitkät vuodet.

Alear oppii olevansa jumalallinen lohikäärme, jonka kohtalona on kukistaa pahat Fell-lohikäärmeet kahdentoista Emblem-sormuksen avulla, joista jokaisessa on Fire Emblemin yli 30-vuotisen historian sankarin henki ja voima. Näitä voidaan kutsua mukaan.

Kutkuttava alkuasetelma, eikö?

Kutsu vanhat hahmot mukaan

Vanhojen sankareiden kutsuminen tapahtuu sormusten avulla, joita voit lahjoittaa uusille Fire Emblem Engage -hahmoille. Sormuksilla nämä voivat kutsua vanhoja tuttuja sankareita ennalta määrätyn määrän taistelun kiihkeydessä.

Koska kutsutut sankarit pysyvät mukana vain kourallisen kierroksia, sinun on suunniteltava tarkkaan, milloin haluat aktivoida nämä mukaan. Jos esimerkiksi teet sen liian aikaisin, saatat jäädä alakynteen viimeisen voimakkaan vihollisen kanssa.

Onneksi tämä järjestelmä ei heikennä Fire Emblem Engagen omaa luonnetta taistelussa. Kun kutsutut sankarit ovat hyvin pitkälti sivuroolissa, pääpaino on kuitenkin onneksi sen sijaan siinä, että jokaiselle taistelijallesi löytyy vastustaja, jonka kukistaminen ei ole vaikeaa. Prinssi Alfred käyttää keihästä, joten hänet kannattaa lähettää miekkaa käyttävän vihollisen perään, kun taas päähenkilö Alearin kaltainen miekan käyttäjä pärjää hyvin kirveitä käyttäviä joukkoja vastaan.

Aiempien Fire Emblem -pelien tukilinkkikeskustelut palaavat, mutta ne ovat suoraan sanottuna aperinohuita hahmonkehityksen suhteen. Todelliset hahmohetket on työnnetty tiukasti taka-alalle, ja yksiulotteiset piirteet on nostettu etualalle.

Kaikki tämä hahmojen kanssa solmiminen tapahtuu Somnielissa, kelluvalla saarella, joka toimii tukikohtanasi Fire Emblem Engagessa. Täällä sinua odottaa valtava määrä aktiviteetteja, kuten

  • ruoanlaittoa
  • lohikäärmeiden ratsastusta
  • voimaharjoittelua
  • kalastusta
  • torkkumista.

Jotkin aktiviteetit, kuten ruoanlaitto, vaikuttavat suhteisiisi hahmoihin ja vahvistavat niitä. Se, että suurimmassa osassa aktiviteetteja olet yksin etkä seuralaisesi kanssa, on paikoin aavistuksen turhauttavaa.

Asekolmion paluu

Tämä kaikki kerrotaan ”asekolmion” paluulla. Sarjan peruspilari, josta vuoden 2019 Fire Emblem: Three Houses luopui, on nyt ennalta määrätty järjestelmä, joka määrittelee aseiden vahvuudet ja heikkoudet.

Asekolmio tarkoittaa sitä, että mikä tahansa joukko, olipa se kuinka ylätasoinen tai eliittiä edustava tahansa, voi olla ylivoimainen ja kaatua, jos se kohtaa vihollisensa huonolla aseella. Tämän ansiosta sotilaat tuntuvat pikemminkin todellisilta hahmoilta, joista on pidettävä huolta, kuin shakkinappuloilta, joita heitellä ympäri pelilaudan mielensä mukaan.

  • Miekat toimivat loistavasti kirveitä vastaan.
  • Kirveet ovat ässiä keihäitä vastaan.
  • Keihäät voivat kumota miekkasotilaita. Tiedät siis heti, mitä sinun kannattaa välttää ja mihin uppoutua.

Kaikki tämä aiheuttaa sen, että Fire Emblem Engage on ehdottomasti yksi mukaansatempaavimmista vuoropohjaisista taistelujärjestelmistä mitä on nähty vuosiin.

Jokaisesta askeleesta eteenpäin taistelussa tulee laskelmoitu siirto, ja jokainen hyökkäys sisältää sen riskin, että vihollisen vastaisku lähettää yksikkösi tuhoon. Fire Emblem Engagen taistelut ovat todella mahtavia juuri asekolmion voittoisan paluun ansiosta. Ne saavat sinut tuntemaan käveleväsi jatkuvasti sen partaalla, oletko mukavissa asemissa vai oletko alakynnessä.

Palautuva järjestelmä ei kuitenkaan ole ylivoimainen taisteluissa, vaan se antaa vain ohjeita siitä, ketä vastaan hahmosi kannattaa lähettää. Koska peli sisältää myös villejä kortteja, kuten jousimiehet ja maagit (seikkoja, joihin asekolmio ei vaikuta millään tavalla), sinulla on tarpeeksi liikkumavaraa kokeilla vastakkainasetteluja. Järjestelmä ei siis suoranaisesti rankaise sinua.

Fire Emblem Engage 2023: Virallinen traileri

Risuja uusien hahmojen pintapuolisesta toteutuksesta

Fire Emblem Engage onnistuu erinomaisesti palauttamaan vanhat sankarit taisteluun, mutta se ei onnistu yhtä hyvin integroimaan heitä laajempaan peliin.

Fire Emblem Engagen uudet tulokkaat eivät pysty kannattalemaan tarinaa samalla tavalla kuin vuoden 2019 porukka, vaikka kuinka yrittäisivät. Tarina keskittyy vanhoihin hahmoihin uusien hahmojen kustannuksella, mikä on virhe. Mukaan palanneiden hahmojen kerääminen on kilpajuoksua, ja tarinankerronnan yksityiskohdat siitä, miten uudet hahmot liittyvät laajempaan maailmaan, jäävät valitettavasti auttamattomasti taka-alalle.

Three Houses sai pelaajan tuntemaan, että hän on astunut keskelle tarinoitua maata, jossa hahmojen ja maiden väliset historialliset yhteydet ovat kypsiä tutkittaviksi. Fire Emblem Engagessa tällaista saa etsiä, sillä peli lähettää sinut yksinkertaisesti maailmanympärysmatkalle. Siellä keräät liittolaisia, heität heidät reppuusi taisteluissa käytettäväksi ja jatkat matkaa, kunnes lopussa kukistetaan suuri paha.

Fire Emblem Engage on valitettavasti hukattu tilaisuus sitoa uusi hahmokaarti yhteen vanhojen sankareiden kanssa. Taisteluissa on kyllä selkeästi löydetty loistava tasapaino uusien hahmojen välillä, jotka pärjäävät omilla ansioillaan, mutta saavat ajoittain tukea erittäin voimakkailta sankareilta.

Asekolmion paluu on painokkaasti voitokas, ja se saa jokaisen yksikön tuntemaan itsensä arvokkaaksi ja haavoittuvaksi. Kaikki tämä ei kuitenkaan voi korvata helposti unohdettavaa uutta hahmojen joukkoa, ja Fire Emblem Engagen laajempi maailma jää suurelta osin ratkaisemattomaksi mysteeriksi.

Yhteenveto

Taistelut ovat Fire Emblem Engagen pelastus. Armeijaa on hauskaa rakentaa, varustaa se omilla tunnuksilla ja laatia strategioita, joita tarvitsee voittaakseen taistelut mahdollisimman vähillä kierroksilla

Fire Emblem Engagen taistelussa on jotain syvästi mukaansatempaavaa. Vaikka hahmojen suhteen kokemus jääkin eittämättä hieman laihaksi, paikkaa taidokkaasti rakennetut taistelut tätä ongelmaa fantastisesti.

3 tähteä: ★★★

Lue seuraavaksi: Pelilisenssi

Kommentoi